cover art

他学会・講演会等の開催情報

このページに学会・講演会等の情報の掲載を希望される場合には、以下の連絡先まで、リンク先やその他の必要な情報をお寄せください。もし可能でしたら、こちらのテンプレートの通りにお願いいたします(作成が難しい場合は通常のフォーマットのもので構いません)。また、会員メーリングリストによる周知をご希望の場合はあわせてお知らせください。その場合、メーリングリストで周知する文面をメールタイトルも含め、別ファイルでご用意いただけますと大変助かります。

連絡先:[お手数ですが、手入力をお願いいたします。]
※送信後、休日を除き72時間以内に掲載されない場合には、事務局に届いていない可能性があります。再送信いただくか、事務局にお問い合わせくださいますようお願いいたします。



学会・シンポジウム・講演会


日本T. S. エリオット協会第1回研究会のお知らせ


この度、日本T. S. エリオット協会では会員相互の交流とエリオットの新しい読者層の開拓を目的として、「日本T. S. エリオット協会研究会」を立ち上げることにしました。開催は年に2回とし、4月と9月の日曜日の午後とします。基本オンライン開催としますが、場合によっては対面開催も考えています。内容的には、初学者も視野に入れたものとし、エリオット作品の「読書会」に、「研究発表」「講演」「話題提供」(本の紹介、エリオットの紹介等)を加えた二部構成を予定しています。エリオット協会会員に限らず、本研究会に興味のある方も参加できますので、お知り合いやご指導されている学生をお誘いいただいて、ふるってご参加ください。

第1回研究会は、以下の要領で実施します。

【日時】4月14日(日)14:00-16:45
【場所】オンライン開催
【参加方法】こちらのリンクより申し込み https://forms.gle/QS2ZYRGXLuCCMq4k6(4月11日締め切り)

【プログラム】

日本 T. S. エリオット協会第1回研究会

司会 山本勢津子(岩手大学[非])

【話題提供】14:00-15:00
T. S. エリオットの詩学 佐藤亨(青山学院大学)

【読 書 会】15:15-16:45
「前奏曲」を読む——「非個性」の詩人としてのエリオット 井上和樹(東京大学)
*プログラムの詳細につきましては、協会HPをご覧ください。

【お問い合わせ先】日本 T. S. エリオット協会事務局 清川祥恵(佛教大学)s-kiyokawa[at]bukkyo-u.ac.jp ※送信時は[at]を@にかえて下さい。

多くの方のご参加を心より楽しみにしております。



エイジ(ング)・スタディーズ関連イベント3件


文学研究とエイジ(ング)・スタディーズのつながりを深めることを目的に、下記のイベントを開催いたします。皆さまのご参加をお待ちしております。(参加無料ですが、事前登録をお願いいたします。)

■ “Ageing and Literature” Symposium

2024年4月13日(土)10:00-16:45
慶應義塾大学日吉キャンパス来往舎1階シンポジウムスペース
会議言語:英語 (通訳なし)
開催形式:対面

Elizabeth Barry (University of Warwick, UK), “Beckett, Performance and Parkinson's Disease: The Case of Endgame
Akiko Kawasaki (Komazawa University), “Aging in the Victorian Utopian/Dystopian Novel”
Noriko Matsunaga (Waseda University), “Postfeminist Time and Age(ing): Reading Rose Macaulay's Keeping Up Appearances (1928)”
Kimiyo Ogawa (Sophia University), “Confronting Aging and Death—Doris Lessing’s The Diary of a Good Neighbour
Katsura Sako (Keio University), “Gardens, Age and Generation in Children’s Picturebooks”
Sarah Falcus (University of Graz, Austria; formerly University of Huddersfield, UK), “Futurity and Aging in Kazuo Ishiguro’s Klara and the Sun

どなたでもご参加いただけます。
参加者への事前連絡が必要になる場合がありますので、事前にGoogle Formでの参加登録をお願いします。
https://forms.gle/JiKfTJE2Q6xkBELL7

主催:科研費 “Ageing, Time and the Future in Contemporary Fiction” (23K00382)
問合わせ先:迫 桂 (k.sako[at]keio.jp) ([at]を@にしてください)

■ Early Career Researchers Symposium,
“Ageing and Care in the Works of Woolf and Lessing”


2024年4月14日(日)10:00-11:30
東京大学駒場キャンパス
会議言語:英語 (通訳なし)
開催形式:対面

Yasutaka Kabuto (Tsuru University), “Midlife as the Liminal: Virginia Woolf’s Modernist Short Stories in the 1920s”
Mami Toyota (Independent Researcher), “Conflicting Representations of Gendered Care: Reading Virginia Woolf's The Years
Kanae Sekino (Adjunct Lecturer, Meiji Pharmaceutical University), “Companionship in the Old Age: Attentiveness and Responsibility in Doris Lessing’s ‘An Old Woman and Her Cat’”
Commentators: Elizabeth Barry (University of Warwick, UK) & Sarah Falcus (University of Graz, Austria; formerly University of Huddersfield, UK)
どなたでもご参加いただけますが、事前にGoogle Formでの参加登録をお願いします。会場の詳細については確定次第、追ってメールを差し上げます。https://forms.gle/9dPewHJPm9DYiScDA

■ Public Lecture, Professor Elizabeth Barry (University of Warwick, UK),
“‘Narrower and Narrower Would Her Bed Be’: Ageing and Embodied Time in the Work of Virginia Woolf”


2024年4月14日(日)11:45-13:00
東京大学駒場キャンパス
会議言語:英語 (通訳なし)
開催形式:対面 & オンライン

どなたでもご参加いただけますが、事前にGoogle Formでの参加登録をお願いします。会場の詳細とZOOMリンクについては確定次第、追ってメールを差し上げます。https://forms.gle/T5cntrq46paqd7vJA

主催:科研費 “Ageing, Time and the Future in Contemporary Fiction” (23K00382)
問合わせ先:秦 邦生 (kshin[at]g.ecc.u-tokyo.ac.jp) & 迫 桂 (k.sako[at]keio.jp) ([at]を@にしてください)



The Third International Conference of the Modernist Studies in Asia Network (MSIA)

https://www.modernismasia.hku.hk/items/modernism-between-past-and-future

Modernism between Past and Future
31 May – 2 June 2024
The University of Hong Kong, Hong Kong

Submission deadline:
January 15, 2024


Keynote Speakers:
Jed Esty (The University of Pennsylvania)
Christopher Bush (Northwestern University)

Roundtable Speakers from Various Locations

Call for Papers
Modernism is often characterized by an acute sense of a break from the past, yet the shadow of the past also haunts its imaginings of futurity. For Constance Chatterley, living “among the ruins” doesn’t preclude the human endeavor to “build up new little habitats, to have new little hopes,” though “there is now no smooth road into the future.” Leopold Bloom, too, finds himself at the interstices between “the irreparability of the past” and “the imprevidibility of the future.” If the mixing of “memory and desire,” as Eliot depicts it, engenders an insidious form of cruelty, it also captures modernism inhabiting what Hannah Arendt calls “an interval in time which is altogether determined by things that are no longer and by things that are not yet.” Such intervals, for Arendt, transform freedom in a public sense. Thinking in interdisciplinary terms, we ask: how does Modernism locate a space where past and future become entangled, where remembrance and anticipation are summoned to reconceptualize their significance?

Furthermore, the continued growth of scale—spatiotemporally, archivally, and textually—in modernist studies at once paves the way and makes demands for understanding the complexities of cultural and intellectual history across geographical boundaries. It also calls for a renewal of attention to narrative, aesthetic, and critical practices that vitally strengthen or disrupt connections between the past, the present, and the future.

This conference invites paper and panel proposals that explore modernism’s retrospective and prospective moments, themes, and practices. In what ways is modernism related to or disconnected from specific intellectual and living traditions? How do modernism’s revolt against and reconfiguration of the legacy of the past bear upon its transcultural reception, adaptation, and evaluation? And how might a retrospective or prospective emphasis contribute to or complicate the development of global modernist studies? We welcome papers that focus on textual analysis, cultural studies, historiographical discussions, theoretical and methodological reflections, as well as interdisciplinary work on art, cinema, theater, and other cultural products.

Topics may include, but are not limited to:

Please send proposals of approximately 250–300 words for individual papers, or 500–600 words for panels, together with short bios, to msia2024@hku.hk by January 15, 2024. Participants will be notified in February, 2024.

Conference Organizers:
Nan Zhang
Tong King Lee
Nicholas Y. H. Wong
Vivien, Yan Wei




開催済みの学会・シンポジウム・講演会